Scenario: Avi Nesher, H. Rider Haggard (knjiga)
Film.
„Šta film?“ pitate se vi.
Ne znam, ali rečeno mi je da to stavim kao
početnu rečenicu ovog teksta. Za detalje se obratite Sonji Rapajić. Što se tiče
She, u pitanju je jedna apsolutno urnebesna papazjanija od filma uz koju
sam neizmjerno uživao. Da ste upali negdje na pola filma i bacili pogled,
sigurno biste se mogli zakleti da je režiser Džim Vinorski ili neko od te
klike, međutim autor je actually nekakav Avi Nešer, autor filma Doppelganger
(sa Dru Berimor), a koji danas snima raznorazne critic-friendly dramurde sa
odličnim ocjenama na IMDb-u. Go figure.
Ono što nam je šarmantni Jevrejin servirao
ovom prilikom jeste ko zna koja po redu adaptacija knjige She H. Rajdera
Hagarda. Knjigu nisam čitao, niti sam gledao neki od filmova zasnovanih na
njoj, ali koliko sam mogao da iskopam na Internetu, Avi je iskoristio samo
osnovni motiv i na njega nakalemio gomilu budalaština koje je sam smislio. Ona
kombinuje motive dva vrlo popularna motiva iz osamdesetih, a to su
madmaxolika postapokalipsa i mač i magija. I dok posljednjih godina
postapokaliptični filmovi raznorazne sorte niču kao pečurke poslije kiše, sword
& sorcery zezalice su odavno otegle papke, bar u onom obliku u kom ih
znamo iz osamdesetih godina. Međutim, to je već tema za neku drugu priču.
Karakteristika ovog filma jeste da je u pitanju niz sumanutih avantura vrlo
labavo povezanih okvirnom pričom u kojoj nekakav heroj plavušan sa svojom
malobrojnom klikom ide da se obračuna s teroristima koji su mu kidnapovali
sestru.
Kad kažem „sumanutih“, to nije tek ukrasa
radi. Sam početak filma je vrlo blesav, sa napadom pljačkaša među kojima ima
srednjevjekovnih vitezova, bajkera sa nacističkim simbolima i raznih drugih
kreatura, a kad počne potraga za herojevom sestrom, protagonisti upadaju u niz
neprilika od kojih je svaka sljedeća bizarnija od prethodne. Imate recimo hipi
komunu u kojoj svi hodaju obučeni kao stari Grci, s tim da se po noći
pretvaraju u vampire, zatim kult koji kao božanstvo slavi nekog ludog manijaka koji
može očima da pomjera predmete i ljude (uz nezaobilazne zelene zrake iz očiju)
a simbol su mu srp i čekić, zatim ludi naučnik i njegov asistent – bradati
rmpalija obučen kao balerina, dakle ne baletan nego upravo balerina, sa
suknjicom i svim što uz to ide. Zašto? Eto zato. I nisam još ni trećinu svega
nabrojao. Zapravo u ovom filmu skoro ništa nema veze ni sa čim, tako da komotno
možete da propustite pola sata i kad se vratite dovoljan vam je jedan pogled da
ustanovite da je i dalje u toku potraga za sestrom i da bez problema možete
opet da se uključite.
Inače, Ona je boginja nekog ženskog plemena nalik na
Amazonke, s tim da je nejasno zašto je nazivaju boginjom jer ne demonstrira
apsolutno nikakve supermoći. Na početku Ona i njeno pleme zarobe heroja
plavušana i njegovog moronskog sajdkika (heh, ko da „heroj“ nije moron...),
podvrgne ih nekim mučenjima, a onda im se iz čista mira pridruži u potrazi.
Zašto? Eto zato.
Filmu se mora odati priznanje i što kraj ne
da je potpuno u skladu sa budalaštinama koje su se dešavale ranije, već ih u
dobroj mjeri i nadmašuje. Dakle, kad se naša nesrećna grupa konačno dovuče do
grada u kom su nastanjeni oni pljačkaši, teroristi ili šta su već, momentalno bivaju
uhvaćeni i poslani na neki turnir gdje treba da se bore do smrti. Gazda
terorista je neki idiot sa metalnom maskom veličine osrednjeg televizora, koji
kao nadgleda te borbe. Čim otkrije da su među borcima neki koji su tu došli
specijalno da mu učine zlo (uključujući Nju, zakletu mu neprijateljicu), on
ih... pobije? Ne, on ih pusti da idu. Zašto? Eto zato. Međutim, pravi kicker
slijedi odmah nakon toga – tužni heroji izlaze van grada razočarani što će ovaj
da pošalje svoje najbolje ratnike u Njeno selo i što će tamo sve da pobiju
prije nego što Ona i ostatak ekipe stigne da se vrati. A onda grupica (koja je
u tom trenutku sastavljena od ukupno četiri osobe) ipak odlučuje da se bori i
da pokaže tim teroristima koji već godinama terorišu čitav postapokaliptični
svijet ko je gazda.
Naime, upravo van gradskih vrata nalaze se
pogodno rasuti raznorazni predmeti koji su dušu dali za postavljanje zamki. I
tako naši fino iskopaju rovove, postave neke mine, barikade i ko zna kakva još
čudesa. Naravno, ljubazni teroristi su sačekali da oni sve ovo lijepo postave i
montiraju i onda su sa ogromnim entuzijazmom istrčali kroz gradska vrata samo
da bi ih tamo dočekala naša četiri heroja (tj. dva heroja i dvije
heroine) i razbili u paramparčad.
I sve je to lijepo, svijet je spašen, bla bla
bla, sad je vrijeme da dođe do konkretizacije ljubavnih tenzija koje se
obligatorno provlače kroz čitav film. Herojev sajdkik je od početka pikirao na
Njenu sajdkikicu, a heroj na Nju (i Ona na njega). I tako se dvoje sajdkika
smuva, međutim kad je došao red na Nju i heroja, oni se samo nešto tugaljivo
gledaju i onda ta budala otplovi sa svojom sestrom i ostavlja Nju uplakanu i
nas bez hepienda. Zašto? Eto zato. I muzika, koja je do tada bila klasičan
kosati cheesy hard rok, naprasno postaje nekakva tugaljiva srcedrapajuća
balada. Čista poezija. Na YouTubeu možete naći nekoliko scena iz ovog filma,
uključujući klasični obračun na mostu pred kraj filma, mada bih vam ipak
savjetovao da pogledate cijeli film. Vampiri, telekinetički komunista sa svojim
kultom i masa drugih nepomenutih stvari previše su dobri da bi se mogli
adekvatno opisati riječima. Kad već spomenuh muziku, moram priznati da sam se
ne malo iznenadio kad sam vidio da ju je radio legendarni Rik Vejkmen, jer ipak
takav sir nisam od njega očekivao.
No comments:
Post a Comment